Masz pytania? Skontaktuj się z nami!
+48 538 519 019 zapytania@hak.com.plMasz pytania?
Skontaktuj się z nami
Masz pytania?
Skontaktuj się z nami
Poprzednia część publikacji na temat trawers dotyczyła kształtów cięgien oraz ich uzależnienia od parametrów przenoszonego ładunku. Kolejna poświęcona została prezentacji tych aspektów konstrukcji trawers, które powiązane są ze sposobem, w jaki będzie mocowana na dźwignicy.
Ze względu na funkcję trawers w ich konstrukcji zazwyczaj przewiduje się element bądź elementy zaczepowe służące do zintegrowania trawersy z dźwignicą – suwnicą, żurawiem, bramką warsztatową – z którą będzie stosowana w praktyce. Ich ilość oraz kształt zależne są od budowy zarówno urządzenia dźwignicowego, jak samej trawersy.
Trawersy do współpracy z hakiem jednorożnym
Standardowe, najprostsze modele trawers wyposażone są w pojedynczy zaczep umieszczony w punkcie środka ciężkości osprzętu. Zaczep ten ma najczęściej kształt ucha o wielkości pozwalającej zawiesić trawersę bezpośrednio na haku (rys. 1, rys. 2).
Rys. 1. Trawersa do bezpośredniej współpracy z hakiem jednorożnym [1] |
Rys. 2. Trawersa do bezpośredniej współpracy z hakiem jednorożnym [2] |
Trawersy tego typu mogą być zawieszane na haku dźwignicy również za pośrednictwem szakli (rys. 3, rys. 4). Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala zintegrować trawersę z hakami o różnym rozmiarze, przede wszystkim wtedy, gdy grubość haka nie pozwala na umieszczenie go bezpośrednio w zawieszeniu umieszczonym na trawersie.
Rys. 3. Trawersa zawieszana na haku przy użyciu szakli [3] |
Rys. 4. Trawersa zawieszana na haku przy użyciu szakli [4] |
Konstrukcja trawersy wymaga w niektórych przypadkach wyposażenia jej w dwa lub więcej punktów zawieszenia na haku dźwignicy. Trawersę łączy się wówczas z dźwignicą za pośrednictwem zawiesi, najczęściej łańcuchowych, stosując przy tym ogniwa zbiorcze (rys. 5, rys. 6).
Rys. 5. Trawersa zawieszana za pośrednictwem zawiesi łańcuchowych oraz ogniwa zbiorczego [5] |
Rys. 6. Trawersa zawieszana za pośrednictwem zawiesi łańcuchowych oraz ogniwa zbiorczego [6] |
W niektórych przypadkach konstrukcja trawersy przewiduje również możliwość zastosowania zawiesia pasowego (rys. 7).
![]() Rys. 7. Trawersa zaiweszana przy użyciu zawiesia pasowego |
Trawersy do współpracy z hakiem dwurożnym
Inną konstrukcję mają trawersy przeznaczone do współpracy z dźwignicą z hakiem dwurożnym – wyposażone są w zawieszenie pozwalające na zawieszenie na haku (rys. 8, rys. 9).
![]() Rys. 8. Trawersa przystosowana do wpsółpracy z hakiem dwurożnym [8] |
![]() Rys. 9. Trawersa przystosowana do wpsółpracy z hakiem dwurożnym [9] |
Trawersy do współpracy z wózkiem widłowym
Odrębną grupę trawers stanowi osprzęt przystosowany do współpracy z wózkami widłowymi – wyłącznie bądź jako alternatywa do dźwignic. Konstrukcja tego rodzaju trawers przewiduje możliwość bezpiecznego i stabilnego zamocowania ich na widłach wózka (rys. 10, rys. 11).
![]() Rys. 10. Trawersa przystosowana do współpracy z wózkiem widłowym [10] |
Rys. 11. Trawersa przystosowana do współpracy z wózkiem widłowym [11] |
Trawersy do współpracy z dwoma dźwignicami (hakami)
Szczególnym przypadkiem, który ma wpływ na konstrukcję punktów zamocowania trawersy na dźwignicy, jest konieczność użycia dwóch dźwignic, np. dwóch suwnic pracujących w tandemie, lub dwóch wciągników. Zdarza się to np. w przypadku ładunków cięższych niż udźwig jednej dźwignicy bądź jednego wciągnika i wymaga zastosowania trawersy o dwóch punktach zaczepienia.
Rys. 12. Trawersa do współpracy z dwiema dźwignicami [12] |
W kolejnej publikacji tego cyklu zaprezentowane zostaną trawersy o różnym udźwigu, obrazujące elementy konstrukcyjne związane z wytrzymałością tego osprzętu dźwignicowego.
Zapraszamy do lektury.
Literatura:
[1] – [12] Dokumentacja wewnętrzna Przedsiębiorstwa HAK
Podobne publikacje
Siedziba firmy
Sklep firmowy
ul. Jerzmanowska 8F, 54-519 Wrocław
Godziny otwarcia w dni robocze:
07:00 - 16:00
Siedziba firmy
Sklep firmowy
ul. Jerzmanowska 8F,
54-519 Wrocław
Godziny otwarcia w dni robocze:
07:00 - 16:00