Hak

Obowiązki konserwatora UTB - na czym polegają?

Konserwator Urządzeń Transportu Bliskiego (UTB) ma szereg ważnych obowiązków, których celem jest zapewnienie ich bezpiecznego i niezawodnego działania. W tym artykule omówimy niektóre z tych obowiązków do których należą:

  • Przegląd techniczny i konserwacja
  • Diagnozowanie usterek i naprawy
  • Zapewnienie bezpieczeństwa
  • Szkolenie i doradztwo
  • Prowadzenie dokumentacji

Kto może zostać konserwatorem UTB?

Operatorzy UTB, którzy chcą zostać konserwatorami UTB powinny spełniać pewne ogólnie założone wymagania, do których należą:

  • ukończony 18 rok życia,
  • wykształcenie min. zawodowe (zalecane wyższe techniczne),
  • posiadane orzeczenie lekarskie do obsługi Urządzeń Transportu Bliskiego UTB,
  • doświadczenie zawodowe na stanowisku operatora lub podobne (min. 6 miesięcy),
  • uprawnienia SEP + inne dotyczące konkretnego rodzaju urządzeń / grupy urządzeń do konserwacji.

Jak wygląda Kurs UTB? Każdy kurs dotyczy jednej wybranej kategorii uprawnień i minimalny okres jego trwania do 2 dni (okres ten zależy od umiejętności kursanta).

 

Obowiązki konserwatora UTB

 

Jakie obowiązki ma konserwator UTB, suwnic, podestów?

Konserwacja suwnicy, podestu lub innego urządzenia UTB jest kluczowa dla zapewnienia ich niezawodności i bezpieczeństwa w użyciu. Oto ogólny opis etapów wg. których powinna być przeprowadzona rzetelna konserwacja UTB:

(dla przykładu przedstawiony zostanie proces konserwacji suwnicy)

  1. Przegląd wizualny - konserwacja suwnicy zaczyna się od dokładnego przeglądu wizualnego całego urządzenia. Konserwator sprawdza stan prowadnic suwnicy, kołnierzy, koła jezdne, łańcuchy, przekładnie, łożyska, elementy sterujące i inne części. W trakcie przeglądu konserwatorzy szukają oznak zużycia, uszkodzeń lub wad, które mogą wpłynąć na funkcjonowanie urządzenia.
  2. Czyszczenie i smarowanie - następnie konserwatorzy usuwają wszelkie zabrudzenia i nagromadzone zanieczyszczenia z suwnicy. Po dokładnym wyczyszczeniu konserwatorzy smarują elementy ruchome, takie jak prowadnice, koła jezdne i łożyska. W ten sposób zapewniają łatwiejsze i bardziej płynne działanie tych elementów oraz redukują tarcie i hałas.
  3. Wymiana uszkodzonych części - jeśli podczas przeglądu zostaną wykryte uszkodzone części, konserwatorzy muszą je wymienić na nowe. Mogą to być m.in. koła jezdne, łańcuchy, łożyska lub przekładnie. Wymiana uszkodzonych części jest niezbędna dla utrzymania pełnej sprawności suwnicy.
  4. Testowanie i regulacja - po dokładnej konserwacji i wymianie uszkodzonych części, konserwatorzy przeprowadzają testy suwnicy, aby upewnić się, że działa ona poprawnie. Testy obejmują m.in. próby nośności, prędkości i precyzji ruchów. W trakcie testów konserwatorzy regulują ustawienia suwnicy, aby zapewnić optymalne działanie urządzenia.
  5. Dokumentacja - konserwatorzy UTB utrzymują dokładną dokumentację dotyczącą przeglądów, napraw i konserwacji suwnicy. Dokumentacja ta pozwala na śledzenie historii urządzenia oraz planowanie przyszłych prac konserwacyjnych.

Podsumowując, konserwacja suwnicy to proces, który wymaga dokładności, doświadczenia i wiedzy specjalistycznej. Regularne przeglądy i konserwacja suwnicy pomagają zapewnić jej niezawodność i bezpieczeństwo w użyciu, co jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa.

 

 Przegląd suwnicy

 

Czy w pracy konserwatora UTB występują zagrożenia?

Konserwator UTB, może być narażony na następujące zagrożenia:

  • Upadek z wysokości - konserwatorzy muszą często pracować na wysokościach, a brak odpowiedniego zabezpieczenia może prowadzić do upadku i poważnych obrażeń lub śmierci.
  • Uderzenie lub ściśnięcie przez poruszające się części urządzenia - podczas pracy z urządzeniami transportu bliskiego, konserwatorzy mogą zostać uderzeni lub ściśnięci przez poruszające się części, maszyny.

 

 

Podobne publikacje

Formy dozoru technicznego UTB
Zmiany w normie ISO 9001 : AKTUALIZACJA 2024
Testy specjalistyczne elementów stalowych
Resurs UTB - najczęstsze pytania
Resurs suwnic - nowe przepisy
Testy obciążeniowe urządzeń transportu bliskiego i osprzętu dźwignicowego Cz. I
Testy obciążeniowe urządzeń transportu bliskiego i osprzętu dźwignicowego Cz. II
Dopuszczenie urządzeń transportu bliskiego do eksploatacji - wymagania
Ocena stanu technicznego suwnicy
Pomiary geometrii suwnic oraz torowisk
Obowiązki konserwatora UTB - na czym polegają?
Czym jest dokumentacja techniczno-ruchowa?
Uprawnienia UDT i TDT – jakie są różnice?

 

Zapisz się do newslettera