Hak
Aktualności Facebook Youtube Publikacje

Projektowanie dźwignic

Dźwignice to grupa urządzeń obecnych w niemal każdym zakładzie przemysłowym. Oferując szeroką gamę możliwości technicznych oraz wysoką funkcjonalność stanowią ważne wyposażenie tam, gdzie konieczne jest podnoszenie oraz transport ładunków zarówno na mniejsze, jak i większe odległości. Znajdziemy je w fabrykach, magazynach czy na budowach, a w mniejszej skali – również w warsztatach różnych branż.

Urządzenia dźwignicowe to szeroka grupa rozwiązań technicznych obejmująca podgrupy urządzeń o konkretnych funkcjonalnościach. Generalnie można podzielić je na dźwignice, urządzenia transportu poziomego oraz asortyment w postaci zdejmowalnych urządzeń chwytających. W grupie dźwignic najpopularniejszymi urządzeniami są suwnice, wciągarki bramowe oraz żurawiki, w grupie urządzeń transport poziomego wyróżniamy platformy transportowe samojezdne, platformy transportowe szynowe, przesuwnice do pojazdów oraz przesuwnice procesowe. Część z nich to urządzenia standardowe i uniwersalne, często produkowane seryjnie – inne – wymagają wnikliwego rozpoznania procesu technologicznego oraz stworzenia jednostokowych rozwiązań dostosowanych do określonych czynności transportowych.

Podstawowymi przepisami, regulującymi zasady projektowania urządzeń dźwignicowych, są dyrektywy WE:

  • 95/16/WE (Lifts) – dotycząca dźwigów,
  • 2006/42/WE (MD) (do 28.12.2009r: 98/37/WE) – dotycząca maszyn,
  • 2004/108/WE (EMCD) – dotycząca kompatybilności elektromagnetycznej,
  • 2006/95/WE (LVD) – dotycząca sprzętu elektrycznego o przeznaczeniu do stosowania w określonych zakresach niskich napięć.,

Dla producentów oraz inwestorów na terenie Polski ważne jest również Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003r w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego.  

Projektowanie urządzeń dźwignicowych – etapy

Projektowanie urządzeń dźwignicowych jest złożonym procesem wymagającym specjalistycznej wiedzy z wielu dziedzin. Jego celem jest stworzenie rozwiązania dostosowanego do obsługi konkretnych etapów procesu technologicznego, wpisującego się jednocześnie w istniejącą strukturę budowlaną oraz istniejący park maszynowy.


Wizja lokalna oraz ekspertyza budowlana na obiekcie
Fot. Przedsiębiorstwo HAK Sp. z o.o.


Proces projektowania urządzeń dźwignicowych składa się standardowo z kilku etapów:

  • BADANIA PROCESU – wnikliwe rozpoznanie czynności wykonywanych w trakcie procesu ze szczególnym uwzględnieniem procesów transportowych, które będą obsługiwane przez projektowane rozwiązanie.
  • WIZJA LOKALNA ORAZ EKSPERTYZA BUDOWLANA NA OBIEKCIE – rozpoznanie otoczenia, w jakim ma funkcjonować projektowane rozwiązanie pod względem wytrzymałości struktur budynku czy kolizji z innymi maszynami.
  • ANALIZA RYZYKA – wyeliminowanie możliwości powstania niebezpiecznych sytuacji podczas użytkowania czy konserwacji urządzenia.
  • PROJEKT WSTĘPNY – stworzenie koncepcji rozwiązania, uwzględniającej potrzeby procesów, wymagania inwestora oraz bezpieczeństwo pracy operatorów.
  • RYSUNKI WYKONAWCZE – wykonanie projektów technicznych całego urządzenia oraz jego poszczególnych części i układów (elektrycznych, automatycznych itp.)
  • DOKUMENTACJA MONTAŻOWA – niezbędna na etapie montażu dźwignicy oraz jej późniejszej eksploatacji.
  • TESTY URZĄDZENIA – konieczne dla zatwierdzenia poprawnej koncepcji oraz wykonania maszyny, a także do wprowadzenia koniecznych zmian technicznych.
  • DOKUMENTACJA EKSPLOATACYJNA – wykonanie instrukcji obsługi. instrukcji konserwacji, listy części, deklaracji CE oraz innych dokumentów niezbędnych w eksploatacji.

Uniwersalne urządzenia dźwignicowe

Producenci dźwignic mają w swoich ofertach szereg urządzeń uniwersalnych, do zastosowania w większości sytuacji transportowych. Suwnice hakowe, wciągarki bramowe, żurawie – to urządzenia, które można dostosować do bieżących potrzeb bądź bardziej wyspecjalizowanych czynności z zastosowaniem ogólnodostępnych tzw. zdejmowalnych urządzeń chwytających – zawiesi cięgnowych, trawers czy uchwytów transportowych. Na rynku dostępnych wiele gotowych już rozwiązań z tego zakresu, takich jak trawersy belkowe, uchwyty do jednostkowych ładunków, a także - chwytaki czy czerpaki. Urządzenia te, wraz z dedykowanym osprzętem, są w stanie w znacznym stopniu zaspokoić większość potrzeb związanych z transportem i  manipulowaniem ładunkami.


Suwnica dwudźwigarowa pomostowa z czerpakiem
Fot. Przedsiębiorstwo HAK Sp. z o.o.

Platforma szynowa do uniwersalnego zastosowania
Fot. Przedsiębiorstwo HAK Sp. z o.o.

Projektowanie specjalistycznych urządzeń dźwignicowych

Inną sytuacją jest konieczność zaopatrzenia firmy w urządzenie, które zaspokoi wyspecjalizowane potrzeby związane z manipulowaniem ładunkami w procesach technologicznych. Są to przypadki, które wymagają opracowania rozwiązań dostosowanych dokładnie do konkretnych ładunków oraz drogi, jaką dany ładunek ma przebyć na linii produkcyjnej czy magazynowej. Firmy specjalizujące się w projektowaniu urządzeń dźwignicowych dostosowują dostępne możliwości techniczne oraz projektują konstrukcję urządzenia odpowiednio do istniejących potrzeb. Te same zasady dotyczą infrastruktury koniecznej dla funkcjonowania urządzenia – belek podsuwnicowych, torowisk dla suwnic czy platforma transportowych czy nawet – systemów zasilania.

Usługi projektowania dźwignic dotyczą zarówno samych urządzeń – suwnic, żurawi, a także platform transportowych, jak i dopasowanego do nich osprzętu – trawers czy uchwytów transportowych. W przypadku kluczowych, powtarzalnych czynności warto zdecydować się na trwałe rozwiązanie specjalistyczne – jego zastosowanie będzie w stanie zwiększyć ogólną wydajność procesów oraz bezpieczeństwo pracowników podczas wykonywania zadań.  


Suwnica do odciągu zasypki z pieców grafitowych
Fot. Przedsiębiorstwo HAK Sp. z o.o.

Mobilna wiata fitosanitarna
Fot. Przedsiębiorstwo HAK Sp. z o.o.


Przykłady projektów dźwignic specjalnych Przedsiębiorstwa HAK Sp. z o.o.:

Podobne publikacje

System transportu szyn
Konserwacja urządzeń transportu bliskiego
Projektowanie dźwignic
Specjalistyczne rozwiązania dźwignicowe cz.I
Specjalistyczne rozwiązania dźwignicowe cz.II
Specjalistyczne rozwiązania dźwignicowe cz.III
Specjalistyczne rozwiązania dźwignicowe cz.IV
Organizacja transportu wewnątrzzakładowego
Zabezpieczenie strefy pracy - lampy ostrzegawcze do urządzeń dźwignicowych

 

Zapisz się do newslettera