Transport wewnątrzzakładowy to obszar przedsiębiorstwa, który ma ogromny wpływ na jego codzienne funkcjonowanie, stanowiąc podstawę oraz kluczowy element wszystkich niemal procesów produkcyjnych czy magazynowych. Odpowiednie jego zaopatrzenie oraz organizacja to niezbędnik odpowiedniej wydajności oraz opłacalności technologicznej. Dowiedz się, na czym polega oraz na co zwrócić uwagę przy jego planowaniu.
Transport wewnętrzny, nazywany również transportem wewnątrzzakładowym to pod względem technicznym część dziedziny nazywanej ogólnie transportem bliskim, czyli tym odbywającym się na niewielkie odległości w określonym obszarze. Transport bliski obejmuje tak windy, schody ruchome i karuzele, jak i wszystkie rozwiązania techniczne, które służą transportowi ładunków w zakładach przemysłowych – w obszarze produkcji, montażu czy magazynowania.
Transport wewnątrzzakładowy obejmuje przemieszczanie ładunków na nieduże odległości, w obrębie budynków bądź pomiędzy nimi, lecz nie przekraczające granic zakładu bądź miejsca wykonywania prac. W jego obrębie wyróżniamy:
Dla każdego z tych obszarów opracowano określone środki transportowe, pozwalające spełniać określone potrzeby, często jednostkowe dla danego zakładu. Ich prawidłowy dobór to podstawa utrzymania ciągłości prac, a ich odpowiedni stan techniczny pozwala zapobigać przestojom czy potencjalnym opóźnieniom produkcyjnym.
Do głównych środków transportu wewnętrznego zaliczamy wiele urządzeń z zakresu rozwiązań standardowych oraz jednostkowych. W większości zakładów mamy do czynienia z trzema podstawowymi grupami urządzeń transportowych:
Rys.1 Wózek podnośnikowy do transportu i montażu kręgów
źródło: archiwum Przedsiębiorstwa HAK
Odpowiedni dobór środków transportu wewnętrznego wymaga uwzględnienia kliku kluczowych czynników. Do najważniejszych należą:
Podstawową zasadą w organizacji transportu wewnątrzzakładowego w przedsiębiorstwie jest:
„dostarczyć ładunki w odpowiednie miejsce w jak najkrótszym czasie, z zachowaniem bezpieczeństwa i optymalizacji kosztów”.
W praktyce - przy wyborze środków transportu wewnętrznego warto uwzględnić różne grupy urządzeń i skonfigurować je tak, by skrócić czas transportu, a tym samym zmaksymalizować wydajność produkcyjną. Suwnice obejmą swoim działaniem całą halę przemysłową, ale nie sprawdzą się w przypadku transportu stanowiskowego, w którym znacznie lepiej poradzą sobie żurawiki czy wciągarki bramowe. Niezastąpioną funkcjonalność posiadają z kolei wózki magazynowe – od widłowych po taczkowe, oferując szereg możliwości w każdych praktycznie warunkach procesowych.
Urządzenia transportu bliskiego przenoszące ładunki, w sytuacjach nieostrożności bądź niewłaściwego użycia generują ryzyko przygniecenia, uderzenia, potrącenia, a tym samym – zagrożenia dla życia i zdrowia osób obsługujących oraz znajdujących się w okolicy. Część z tych zagrożeń ma źródło w działaniu urządzeń oraz manewrowaniu nimi, część – w ryzyku zsunięcia się bądź odpadnięcia przenoszonego ładunku.
Aby uniknąć niebezpieczeństwa stosuje się szereg zasad oraz rozwiązań technicznych regulujących zachowanie podczas obsługi urządzeń transportowych oraz przebywania w ich pobliżu. Należą do nich:
Rys.2 Bezpieczeństwo i Higiena Pracy
Ze względu na liczne zagrożenia, które powstają w obszarze transportu wewnątrzzakładowego, strefa ta została obwarowana licznymi przepisami, dotyczącymi dopuszczenia urządzeń transportu bliskiego do użytku. Większość zasad zawiera Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego.
Inną kwestią jest zachowanie osób zajmujących się obsługą transportu wewnątrzzakładowego – w tym przypadku kluczowym jest Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Podobne publikacje