Transport - każdemu bliski
Cz. VI. Trawersy o różnorodnych cięgnach do zaczepiania ładunku

 

 

Poprzednia część publikacji na temat trawers dotyczyła jednego z elementów dostosowania jej konstrukcji do ilości punktów zaczepienia ładunku, zależnej od kształtu przenoszonych ładunków.

Kształt przenoszonych ładunków bądź podwieszanych na trawersie urządzeń jest czynnikiem wpływającym również na kształt cięgna, dostosowywanego często do przenoszenia ładunków o specyficznej formie. Poniżej zaprezentowano przykłady tak przemyślanej konstrukcji wraz z opisem jej uwarunkowań. 


Rys. 1. Trawersa z przesuwnymi łapami [1]

Rys. 2. Trawersa z elektromagnesami [2]


Trawersa to transportu rur i kręgów

Trawersa do transportu długich elementów o okrągłym przekroju, np., rur czy kręgów zamiast zawiesi wyposażona została w przesuwne łapy zakończone bolcami do podnoszenia osiowego, z częścią roboczą o długości 10 cm. Dzięki mechanizmowi mechanicznej regulacji rozstawu łap trawersa nadaje się do transportu elementów o różnej długości, np. rur czy kręgów.

Trawersa do transportu blach

W przypadku transportu blach w arkuszach o różnej wielkości i grubości stosuje się trawersy wyposażone w elektromagnesy. Mogą mieć różną formę, zależnie od parametrów przenoszonego ładunku. Przedstawiona na rys. 2 trawersa przygotowana została z myślą o obsłudze wycinarki laserowej oraz suchej plazmy – wyposażono ją w zestaw elektromagnesów permanentnych, pozwalający na transport blach o grubości 6 – 60 mm i wymiarach 2000 mm x 6000 mm.


Rys. 3. Trawersa z uchylnymi zawiesiami [3]

Rys. 4. Trawersa obrotowa z hakami [4]


Trawersy do transportu kadzi

Kadzie hutnicze są standardowo wyposażone w parę zewnętrznych uchwytów, pozwalających podwiesić je na urządzeniu podnoszącym. Przeznaczone do tego celu trawersy wyposaża się najczęściej w haki (rys. 4) bądź, jak w pokazanej na rys. 3 trawersie do podnoszenia i transportowania kadzi do rafinacji ołowiu – uchylne zawiesia. 


Rys. 5. Trawersa do zawiesi pętlowych [5]

Rys. 6. Trawersa automatyczna ze szczękami [6]


Trawersa odlewnicza

Odmienną formą trawersy jest przedstawiona na rys. 5 trawersa odlewnicza. Zamiast tradycyjnych punktów zaczepienia ładunku w postaci haków umieszczono w niej elementy pozwalające na podwieszanie ładunków przy użyciu bardzo wytrzymałych zawiesi pętlowych. Trawersa ma DOR = 150t i znajduje zastosowanie w procesie technologicznym odlewania stopów.

Trawersa do przenoszenia palet

Przykładem trawersy o konstrukcji dedykowanej konkretnemu zastosowaniu jest urządzenie przedstawione na rys. 6, przeznaczone do podnoszenia specjalnej konstrukcji palet. Trawersa została skonstruowana w sposób pozwalający ręcznie dostosować ją do poszczególnych rozmiarów palet. Wyposażono ją ponadto w samoczynnie działający mechanizm zamykania i otwierania szczęk, współpracujący z konstrukcją trawersy. Trawersa, podwieszana na suwnicy na dwóch wózkach, podnosi po jednej palecie i ustawia je w rzędach obok siebie.

Trawersa do przenoszenia stropów 

Trawersę do przenoszenia betonowych stropów typu filigran (rys. 7) wyposażono w 20 uchwytów, które pozwalają one na proste zamocowanie zawiesi z hakami. Do haków zaczepiane jest zbrojenie  prefabrykowanych stropów, pozwalając na ich bezpieczny i stabilny transport.


Rys. 7. Trawersa z 16 hakami [7]

Rys. 8. Trawersa z otworami [8] 


Trawersa technologiczna dla ocynkowni

Szczególną konstrukcją i wykonaniem charakteryzuje się ostatnie z prezentowanych w tej publikacji urządzenie – jedna z trawers przystosowanych do obsługi procesu technologicznego cynkowania metali (rys. 8). Trawersę wyposażono w szereg otworów, pozwalających na zamocowanie stelaży do podwieszania elementów, które następnie są zanurzane w kadzi cynkowniczej.

Konstrukcja trawersy uwzględnia nie tylko czynniki związane z kształtem i parametrami podnoszonych ładunków. Na jej projekt wpływa również sposób, w jaki zostanie umieszczona na dźwignicy, np. suwnicy czy żurawiu. Temu aspektowi poświęcona zostanie kolejna publikacja tego cyklu.

Zapraszamy do lektury.

Literatura:

[1] – [7] Dokumentacja wewnętrzna Przedsiębiorstwa HAK