Platformy transportowe
Cz. I. Platformy transportowe z wielokierunkowym mechanizmem jazdy

Platformy samojezdne z wielokierunkowym mechanizmem jazdy to rozwiązanie techniczne oferujące wyjątkowe możliwości w zakresie transportu bliskiego różnego typu ładunków w halach zakładów produkcyjnych, pomieszczeniach montażowych czy magazynach.  Ułatwiają sprawny i wydajny transport poziomy komponentów, części, narzędzi maszyn w miejscach, w których tradycyjne rozwiązania mogą nie zdać egzaminu – głównie ze względu na ograniczenia przestrzeni manewrowej. 

Koncepcja platformy samojezdnej z wielokierunkowym mechanizmem jazdy została przygotowana od projektu aż po gotowe urządzenie z uwzględnieniem wymagań funkcjonalnych potencjalnych zamawiających oraz bezpieczeństwa użytkowania urządzenia. W doborze komponentów pod uwagę wzięto przede wszystkim jak największą mobilność urządzenia, możliwość osiągnięcia dużych udźwigów, prostotę sterowania oraz manipulowania ładunkiem, a także potencjał w zakresie wyposażenia platformy w osprzęt dodatkowy. 


Zdj. 1. Platforma samojezdna kołowa PSK HAK z podniesionym blatem

Zdj. 2. Platforma samojezdna kołowa PSK HAK ze złożonym blatem


Omnikierunkowość jazdy

Podstawowa cecha platformy samojezdnej PSK HAK oparta została na innowacyjnym, zasilanym hydraulicznie mechanizmie jezdnym, dzięki któremu uzyskano możliwość swobodnej, wielokierunkowej jazdy urządzenia. Konstrukcja układu jezdnego pozwala na sprawną jazdę we wszystkich kierunkach – do przodu, do tyłu, do boku, po skosie, wykonywanie pełnych obrotów wokół własnej osi pionowej oraz pokonywanie zakrętów o różnym promieniu. Sprawna zmiana kierunku ruchu sprawia, że urządzenie sprawdza się tam, gdzie istnieje konieczność manipulowania ładunkami w wąskich ciągach komunikacyjnych lub pod maszynami i instalacjami. Pozwala również na sprawną komunikację ładunkową pomiędzy oddalonymi od siebie stanowiskami pracy. 

Funkcjonalność

Platforma samojezdna PSK HAK to rozwiązanie, które zakłada możliwość przystosowania urządzenia już w fazie projektowej do specyficznych wymagań użytkownika bądź jednostkowych potrzeb procesu technologicznego. Platforma z wielokierunkowym układem jazdy może być przystosowana do różnych udźwigów, różnych gabarytów ładunków oraz wyposażona w elementy mocowania ładunku bądź urządzenia takie jak żurawik, manipulator czy automat montażowy. Przykładem jest egzemplarz przygotowany do obsługi procesu montażu komponentów w podwoziu pojazdów szynowych – wyposażony w blat unoszący o powierzchni 1500 x 2000 mm oraz udźwigu 3 000 kg, oparty na podnośnikach hydraulicznych. Takie rozwiązanie pozwala na przemieszczenie montowanego zespołu, jego uniesienie oraz precyzyjne ulokowanie w miejscu montażu.

Platforma wyposażona jest we własny układ zasilający w postaci akumulatora żelowego, ładowanego w stacji zasilającej, co dodatkowo zwiększa ergonomiczność oraz łatwość użytkowania urządzenia. Funkcjonalność urządzenia zwiększona jest dzięki swobodnemu sterowaniu, realizowanemu bądź w trybie radiowym, bądź automatycznym / półautomatycznym, uzyskiwanym dzięki zastosowaniu dedykowanego oprogramowania.

Bezpieczeństwo

W procesie projektowania platform samojezdnych ominikerunkowych uwzględnia się również zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa zarówno użytkowników, jak i transportowanych ładunków. W tym celu stosuje się zarówno rozwiązania standardowe, takie jak sygnalizacja świetlna czy dźwiękowa, jak i bardziej zaawansowane opcje w rodzaju listwy naciskowej umieszczonej wokół np. blatu platformy. Ta ostatnia, aktywowana poprzez kontakt fizyczny powoduje zatrzymanie ruchu maszyny w sytuacji zagrożenia, a tym samym zapobiega wypadkom zagrażającym ludziom czy ładunkom.

Rozwiązania techniczne stosowane na etapie projektowania oraz produkcji platform samojezdnych tego typu pozwalają dostosowywać je do potrzeb użytkowników oraz stosować jako część linii technologicznych w zakładach produkcyjnych. 

Parametry prezentowanego egzemplarza platformy: https://www.hak.com.pl/hak/produkty/platformy-i-wozy-transportowe/platformy-samojezdne/platforma-samojezdna-kolowa-omnikierunkowa-psk-hak.html 

Żródło ilustracji: Zdj. 1 i 2 - dokumentacja wewnętrzna Przedsiębiorstwa HAK Sp. z o.o.